Monday, January 24, 2011

APA ADA DENGAN CINTA

Hari ni tetiba nak tahu apa ada dengan cinta. Saja surf around jumpa macam2 falsampah pasal cinta.
Tertarik dengan beberapa coretan tentang cinta yang aku jumpa.


Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

"Cinta dikatakan bergerak dari titik yang lebih tinggi menuju titik yang lebih rendah. Serupa dengan hal tersebut,maka jika cinta kepada Tuhan tumbuh di dalam hati kita, itu pertanda Cinta Tuhan kepada kita. Seperti yang dikatakan seorang sufi, “Pada mulanya, aku keliru dalam empat hal. Aku mencoba untuk mengingat Allah, mengetahuiNya, mencintaiNya, dan mencariNya. Sesampainya di tujuan, aku melihat ternyata Ia mengingatku sebelum aku mengingatNya, pengetahuanNya tentang diriku mengalahkan pengetahuanku tentangNya, cintaNya padaku sudah ada sebelum cintaku padaNya, dan Ia sudah mencariku sebelum aku mencariNya”

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Cinta adalah bahagia kerana dapat membahagiakan...

Cinta bukannya mencari seseorang yang “SEMPURNA”, tetapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan dirimu sempurna.

MACAM-MACAM HAL DENGAN CINTA. APA ADA DENGAN CINTA? CINTA ADALAH CINTA. Entahlahkan.....Walau apapun taksirannya, cinta memerlukan hati yang ikhlas. Ikhlas memberi dan ikhlas menerima. Selebihnya hanya Allah yang tahu.

Cinta pada Allah dan Rasullullah pasti membawa kebahagiaan.  Peringatan pada diri sendiri yang sering mengabaikan cinta Allah.  




No comments:

Post a Comment